Kolesterol Hafıza Kaybına Neden Oluyor

möllers hafıza kaybına kolesterol

Kolesterol Hastalığı ve Hafızaya Etkisi Nedir?

Kolesterol; hayvansal kaynaklı gıdalardan alınan kanda ve hücre zarlarında bulunan steroldür. Tüm hücrelerde bulunan kolesterol, halk arasında iyi ve kötü olarak bilinen HDL ve LDL olmak üzere ikiye ayrılıyor. İyi olan HDL, beyin ve kalp sağlığını korumada oldukça etkilidir. Kötü olan LDL ise, kalp ve beyin başta olmak üzere birçok sağlık problemine zemin hazırlıyor, yaşam kalitesini düşürüyor. Özellikle LDL kolesterolün yükselmesi damar tıkanıklığına yol açıyor. Damar tıkanıklığı ise önce kalbi, sonra beyni ve vücudumuzdaki diğer organları kötü yönde etkiliyor. Organlara giden kan akışının zayıflaması kalp krizi, beyin felci gibi ciddi birçok hastalığa neden oluyor. Yüksek kolesterolün hafıza üzerinde de olumsuz etkisi biliniyor. Yüksek kolesterole bağlı gelişen damar tıkanıklığı beyne giden kan akışını kötü etkiliyor, beynin hasar görmesine sebep oluyor. Beyin fonksiyonlarını bu denli etkilemesi yüksek kolesterolü ciddi bir rahatsızlık haline getirmiştir. Hafıza problemlerinin sebepleri incelendiğinde kolesterol yüksekliğinin başlıca etkenlerden biri olduğu görülmektedir. Yüksek kolesterol, özellikle kalp ve beyinde ciddi tehlike arz ediyor.

Kolesterol tüm hücrelerde olan yağ türü bir madde olduğundan, vücuttan atılması mümkün değildir. Ancak iyi kolesterol HDL’yi beslemek, kötü kolesterol LDL’yi ise dengede tutmak sağlıklı beslenme ve yaşam biçimiyle sağlanabilir. Kötü kolesterolün beyinde, hafıza kaybında tehlike oluşturmaması kişilerin nasıl yaşadığıyla doğrudan bağlıdır. Kolesterol hep kötü yönde bahsedilse de, esasında kolesterolün vücuda etkisi büyüktür. Bir bebeğin gelişiminde bile iyi kolesterol geliştirici rol oynuyor. Kolesterol seviyesini bu nedenle çok dikkatli ayarlamak gerekiyor. Kolesterole dair dikkat edilmesi gereken şey, kötü kolesterol olan LDL’nin yükselmemesidir. Damarların tıkanması, kan akışının güçsüzleşmesi, kalbin kan pompalamada zayıflaması ve organlara kan akışının istenilen seviyede olmaması ciddi hastalıklara yol açıyor. Beyin sağlığını korumak için, vücut omega-3 açısından desteklenmeli, beyin hücrelerinin korunmasını sağlayan antioksidanca zengin gıdalar tüketilmeli, doymamış yağlar kullanılmalı ve özellikle B vitaminlerince zengin beslenmeye özen gösterilmelidir.

Kolesterolün Belirtileri

Kolesterolün belirtileri şöyledir;

  • Baş ağrısı
  • Halsizlik
  • Kronik yorgunluk
  • Ayaklarda ve bacaklarda karıncalanma, yanma
  • Yaraların çok geç iyileşmesi
  • Baş dönmesi
  • Ciltte solgunluk
  • Ellerde uyuşma ve üşüme hissi
  • Nefes darlığı, nefes almada güçlük
  • Ayak parmaklarının morarması
  • Ayaklardaki tırnak yapısının kalınlaşması
  • Göz kapaklarında ve göz çevresinde cilt lekelerinin oluşması
  • Vücutta ağrı, kramp girme
  • Deride yağ birikmesi
  • Bacak ağrıları
  • Göğüs kafesinde ağrı hissi
  • Göz çevresinde sarı lekeler

Yüksek kolesterol şikayeti olan hastaların beslenmesine dikkat etmesi gerekiyor, et ağırlıklı değil, sebze ve meyve odaklı beslenmesi öneriliyor. Ayrıca sigara ve alkolün azaltılması, egzersizin artırılması da önemle tavsiye ediliyor.

Kolesterolden Korunmanın Yolları

Lifli gıdalar tüketilmeli: Kolesterolü düşürmenin ve kolesterolden korunmanın yollarından biri lif oranı yüksek gıdalar tüketmektir. Buğday ve baklagiller, sebze ve meyveler lif oranı yüksek gıdalardır. Nohut, bezelye, fasulye, mercimek, barbunya gibi kolesterol düşmanı gıdalar kolesterol seviyesinin hızlı düşmesini sağlıyor.

Omega 3 alımı: Bitkisel ve hayvansal kaynaklardan alınan Omega 3 yağ asitleri, kolesterolün dengelenmesinde etkilidir. Omega 3 içeren gıda takviyeleri de sağlıklı yaşam için gerekli olan Omega 3 desteğini sağlamaktadır.

Deniz ürünleri: Deniz ürünleri tüketileceği zaman en ideali soğuk deniz balıklarının tercih edilmesidir. Olanaklar dahilinde hangi balık tüketimi yapılırsa yapılsın, mutlaka ızgarada pişirilmesi önerilmektedir.

Egzersiz programı: Haftanın birkaç günü spor yapmak ya da her gün 20 – 30 dakika tempolu yürüyüşler yapmak kötü kolesterol LDL’yi düşürürken, sağlıklı bünyelerin iyi kolesterolünü destekliyor. Egzersiz yapmak aynı zamanda kolesterolün hafızayı kötü etkilemesini önlüyor.

Dengeli beslenme: Az ve sık tüketmek, öğünleri kaçırmamak, kısa yürüyüşler yapmak kolesterolden korunmanın basit yöntemlerindendir.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir