Gebelik sürecinde balık tüketimi

gebelikte balık yağı kullanımı

Gebelik sürecinde balık tüketimi

Omega 3 kaynağı balık yağının birçok faydası vardır. Beyin fonksiyonlarının gelişiminden bağışıklık sistemine kadar birçok farklı konuda sağlığımıza katkıda bulunan Omega 3 desteğini sağlayan balık yağı hamilelik sürecinde kullanılabilir mi?Anne adayı ve bebeğe nasıl faydaları vardır? Gebelik ve balık yağı arasında nasıl ilişki vardır? Tüm bu soruların yanıtlarına birlikte bakalım.

 

gebelikte balık yağı

Gebelik Süreci ve Balık Yağı

Gebelik, bebeğin anne rahminde oluştuğu ve gelişmeye başladığı dönemin genel adıdır. Gebelik süresince anne, tükettiği besinlere son derece dikkat etmeli, hem bebeğin sağlığını hem de kendi sağlığını göz önünde bulundurmalıdır.

Balık yağı içeriğinde vücudun sağlıklı gelişimi için ihtiyaç duyulan Omega 3 yağ asitlerini barındırır. Omega 3 yağ asitleri anne karnındaki bebeğin beyin, sinir sistemi ve göz sağlığının gelişimini desteklerken; anne adayının da ruhsal durumu, kalp ve damar sağlığı üzerinde olumlu etki yapar. Anne karnındaki bebeğin normal beyin ve göz gelişimi, hamile kadınlar tarafından en az 250 mg EPA+DHA olmak üzere öncelikle kendi ihtiyacı olan Omega 3 yağ asitleri miktarı karşıladıktan sonra ek olarak 200 mg daha DHA alındığında sağlanmaktadır. Anne adaylarının kendisini Omega-3 açısından desteklemesi neticesinde bebeklerinde alerjik hastalık görülme ihtimalinin azaldığı gözlenmiştir. Ayrıca gebelik döneminde kullanılan Omega 3 takviyesi sonucunda bebeklerin zihinsel ve bedensel gelişimi, uyku düzenini ve bağışıklık sisteminin de olumlu etkilendiği görülmüştür.

Gebelik dönemi süresince balık yağı takviyesi doktor kontrolünde uygun olan dozlarda kullanılmalıdır. Özellikle de gebelik döneminin son üç aylık döneminde bebeğin beyin ve sinir sisteminin gelişimi için balık yağı kullanarak Omega 3 ihtiyacının doğru bir biçimde karşılanması önem kazanır. Eğer bu üç aylık dönemde bebeğin ihtiyacı olan Omega 3 miktarı karşılanamazsa bebek annenin depolarını kullanır, bu da anne sağlığı için istenmeyen durumlara sebep olabilir. Bu dönemde Omega 3 takviyesi, anne adayının demir, B12 ve folik asit ihtiyacı kadar önemlidir.

Çoklu doymamış yağ asidi olarak nitelendirilen Omega 3, insan vücudu tarafından üretilemez. Bu nedenle dışarıdan balık, semiz otu, keten tohumu gibi Omega 3 içeren besinlerden veya balık yağı gibi takviye edici gıdalardan alınabilmektedir. Gebeliğin yanı sıra tüm yaşam boyunca sağlık için elzem olan Omega 3 ihtiyacının düzenli karşılanması gerekmektedir.

hamilelik balık yağı

Gebelik Sürecinde Omega-3 Kullanımı Ne Gibi Faydalar Sağlar?

  • Omega 3 kaynağı olan balık yağının gebelik döneminde düzenli olarak kullanımı gebelik zehirlenmesi, yüksek tansiyon etkileriolarak da bilinenpreeklampsi riskini önleyebilir.
  • Gebelik döneminde alınan Omega 3 takviyesi anne adayında, hem erken doğum olması durumunda hem de doğum sonrasında annede meydana gelebilecek depresyon riskini azaltmaya yardımcı olur.
  • Gebelik döneminde yeterince Omega 3 takviyesi almış olan anne adaylarının bebeklerinde doğum sonrasında daha az uyku sorunu meydana geldiği gözlemlenmiştir.
  • Anne adayı gebelik sürecince yeterince balık yağı almamış, Omega 3 eksikliği oluştuysa, bebeğin doğum ağırlığı düşük olabilmektedir. Bu durum da Omega 3 takviyesi almanın bebeğin sağlıklı bir kiloda doğmasınakatkı sağladığını göstermektedir.
  • Sadece gebelik dönemindeOmega 3 desteği sağlayan balık yağı kullanmak değil, doğumdan sonra da balık yağı takviyesine devam etmek, anne sütüyle bebeğin Omega 3 ihtiyacının karşılanmasına, böylece bebeğin doğduktan sonra da zihinsel ve fiziksel gelişiminin desteklenmesine yardımcı olur.

 

Gebelik Süresince Balık Tüketimi

Gebelik süresince Omega 3 ihtiyacının beslenme yoluyla karşılanması için zengin bir kaynak olan balık tüketimi önerilmektedir. Eğer Omega 3 ihtiyacı balık tüketilerek karşılanacaksa, beslenme düzenine eklenecek bu balıkların, soğuk sularda yetişen balıklar arasından seçilmesi göz önünde tutulmalıdır. Çünkü soğuk sularda yaşayan balıklar, Omega 3 açısından oldukça zengin bir yapıya sahiptir. Ancak günümüzde tüm dünyayı etkisi altına alan çevre kirliliği, denizlerde biriken cıva, arsenik gibi ağır metaller, denizlere karışan zararlı kimyasal maddeler balık etinde birikmekte, üstelik dipte yaşayan balık türlerinde bu zararlı maddelerin daha yoğun bir biçimde biriktiği gözlemlenmektedir. Bu olumsuz şartlar göz önünde tutulduğunda gebelik döneminde Omega 3 ihtiyacının karşılanması için balık tüketilecekse dip balıkların tercih edilmemesi hayati bir önem taşır. Anne adayları, somon, hamsi, sardalya, levrek, çupra ve palamut gibi balık türlerini tercih edebilirler.

Balık sevmeyen anne adayları için balık yağı kapsülleri

Balık tüketmeyi tercih etmeyenveya yeteri kadar tüketemeyen anne adayları Omega 3ihtiyacını balık yağı kapsülleri ile de karşılayabilirler. Tercih edilecek balık yağının doğal balık yağından ibaret olması, tavsiye edilen günlük kullanım dozunun ihtiyacı karşılayan EPA ve DHA miktarlarını içermesi veağır metallerden arındırılmış güvenilir saflıkta olmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. İçerisinde vitaminler bulunan balık yağlarının hamilelik döneminde kullanılabilmesi için doktor onayının alınması tavsiye edilir.

Kaynaklar

https://www.haberturk.com/saglik/haber/1009843-omega-3-erken-dogum-olasiligini-azaltiyor
https://www.medikalakademi.com.tr/gebelikte-balik-yagi-kullaniminin-anne-ve-bebege-faydalari/
https://www.memorial.com.tr/saglik-rehberleri/gebelikte-omega-3-anne-bebek-sagligini-olumlu-etkiliyor/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir