Morina Balığı ve D Vitamini

35) 16-01-20-morina-d-vitamini

Yaş ilerledikçe, daha çok kadınlarda baş gösteren en önemli sağlık sorunlarından biri kemik erimesidir. D vitamini, kemik sağlığının korunması ve kemiklerin güçlenmesinde vücuda alınması gereken en önemli vitamindir. Yapılan birçok araştırmalar neticesinde, soğuk yerlerde yaşayan ve yeterince güneş ışığına maruz kalmayan kişilerde D vitamini eksikliğine rastlanma oranının yüksek olduğu görülmektedir. Bu eksiklik, kemiklerde çatlamaya, güçsüzleşmeye, kemik yoğunluğunda azalmaya ve hatta obeziteye neden olmaktadır.

Güneş ışığı, en güçlü D vitamini kaynağıdır. Fakat vücudumuz tarafından D vitamininin aktif kullanımı, ancak dik gelen güneş ışınlarıyla sağlanmaktadır. Uzmanlara göre, öğle güneşi altında cildimize güneş koruyucu sürmeden, her gün 20’şer dakika güneşlendiğimiz takdirde sağlığımızın devamlılığı açısından gerekli olan günlük D vitamini miktarını karşılayabilmekteyiz. Fakat ülkemizde ciddi boyutlara ulaşmış olan D vitamini eksikliği görülme oranı düşünüldüğünde, güneşten mahrum kaldığımız aşikardır. O halde size D vitamininin başka bir doğal kaynağından bahsedelim:  Morina balığı karaciğer yağı (Cod Liver Oil) yüksek miktarda D vitamini içermekte, kemiklerin güçlenmesinde ve kemik sağlığının korunmasında önemli rol oynamaktadır. Norveç’te bebeklik döneminden itibaren morina balığı karaciğer yağı (Cod Liver Oil) kullanılmasının önemli nedenlerinden birisi, bebeklerin ihtiyacını karşılayacak düzeydeki D vitamini içeriğinden dolayıdır. Düzenli olarak morina balığı karaciğer yağı (Cod Liver Oil) kullanmak, osteoporoz ve raşitizm gibi kemik hastalıklarını da önlemektedir.

D vitamini kemik sağlığı dışında sinir sistemi, kalp sağlığı ve iltihaplara da iyi gelmektedir.  Bu nedenle insanların güneşli havalarda dışarıda vakit geçirmeleri vücut sağlığı için çok faydalıdır. D vitamini eksikliği vücudumuzdaki bütün hücrelere ve sistemlere etki edip vücut direncini düşürür. Bağışıklık sistemini çökertip akıl ve beden sağlığımızı olumsuz etkiler. Bu olumsuzluklar ise daha ciddi boyuttaki kronik hastalıklara kadar gidebilir.

Zamanının büyük bir bölümünü evde ve kapalı ortamlarda geçiren çocuklar ve bebeklerde D vitamini eksikliğine sık rastlanmaktadır. Dolayısıyla çocuklar ve bebekler de sık sık ebeveynleri tarafından dışarıya çıkarılmalıdır. Sonuçları bir anda ortaya çıkmayan D vitamini eksikliği astım, içe kapanma, anksiyete veya yorgunluk olarak da kendini gösterebilir.

Morina Balığı ve D Vitamini” yazısına 2 yorum yapıldı

  1. Nermin arslan

    Bu yazıyı okuyunca mollers balikyaginin Norveç liler. Icin daha uygun olduğunu düşündüm çünkü orada güneş daha az var insanlar güneş ışığından mahrum kalıyorlar. BİZDE durum okadar kötü degil. Acaba bizim çocuklar için bu yağ d vitamini açısından fazlami olur?

  2. Möller's Omega 3 Post author

    Merhaba Nermin Hanım. Sağlığımızın devamlılığı için her gün alınması gereken vitaminler arasında D vitamini de bulunmaktadır. Fakat günümüz şartlarında yeterli D vitamini sağlanamaması nedeniyle güneşli olan ülkemizde dahi ciddi boyutlara ulaşan D vitamini eksikliğinden bahsedilmektedir. Çocuk veya yetişkin olsun, genel olarak her 10 kişinin 7’sinde görüldüğü belirtilen D vitamini eksikliği, Ankara’da yapılan bir araştırma da her 10 kişinin 9’unda görüldüğü yönünde 59. Türkiye Milli Pediatri Kongresi’nde dile getirilmiştir. Sadece kan analizi ile fark edilebilen D vitamini eksikliğinin neden güneşli olan ülkemizde dahi görüldüğü yönünde araştırma yapıldığı zaman, şu nedenlerden kaynaklandığı belirtilmektedir:
    1. Her gün vücudumuza dik gelen öğle güneşi altında en az 20 dakika herhangi bir güneş koruyucu kullanmadan durmamız gerekmesine rağmen uygulanamaması,
    2. Güneş koruyucu krem kullanımı neticesinde, güneş ışınlarının cilt tarafından emilimini engelleyerek vücudumuzda aktif D vitaminine dönüşümün engellenmesi,
    3. Vücudumuzda D vitamini dönüşümünü sağlayan öğlen güneşi yerine, vücudumuza eğimli gelen öğleden önce ve öğleden sonra saatlerinde dışarıya çıkmayı tercih etmemiz ve bu saatlerdeki güneşten sağlanan UVA ışınlarının vücudumuzda aktif D vitamini dönüşümünü sağlayamaması,
    4. Öğlen saatlerinin kapalı ortamda geçirilmesi…
    Çocukların günlük D vitamini ihtiyacının karşılanması için her gün ciltleri hafif pembeleşene kadar herhangi bir güneş koruyucu krem kullanılmadan güneş altında tutulmasının D vitamini açısından önemli olduğu Pediatri hekimleri tarafından Pediatri Kongresi’nde dile getirilmiştir. Öte yandan dermatolog hekimler tarafından da tam tersi, öğle saatlerinde ozon tabakasındaki hasar nedeniyle güneş ışınlarının kanserojen etkisini önlemek amacıyla bu saatlerde güneşten kaçınmamız ve muhakkak güneş koruyucu krem kullanılması gerekliliği vurgulanmaktadır. Bir yanda sağlığımız için önemli olan D vitamini için korunmasız öğlen güneşi gerekliliği, diğer yanda kanser riskine karşı öğlen güneşinden kaçış ve muhakkak güneş koruma gerekliliği neticesinde D vitamini eksikliği…

    Möller’s Omega-3, tavsiye edilen günlük alım dozuna uyulduğu müddetçe her gün alınmaya uygun içeriğe sahiptir. Ülkemizde Bakanlık tarafından takviye edici gıdalarla bile günlük alınabilecek D vitamininin 4-10 yaş çocuklarda 12,5 mcg’a kadar olmasının güvenilir olduğunu belirtilirken, Möller’s Omega-3 ile alınan miktar 10 mcg’dır. 4 yaş altı çocuklarda yarım doz kullanılacağı için bu miktarın yarısının alınıyor olduğunu düşünebilirsiniz. D vitamini eksikliği tespit edilmiş ise, Möller’s Omega-3 içeriğindeki D vitamini miktarı yetersiz bile kalacaktır. Fakat günlük ihtiyacın sağlanması amacıyla doğal omega-3 yağ asitleri olan EPA ve DHA’nın olduğu gibi aynı zamanda doğal D vitamininin de kaynağıdır. Sağlıklı günler dileriz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir