Kullandığımız Balık Yağı Bizim İçin Faydalı Mı?

balik

Sağlığımız için balık yağı kullanıyoruz. Peki kullandığımız balık yağları ne kadar sağlıklı? Hangi balık yağını nereden satın alıyoruz? Alırken dikkat etmemiz gereken noktaları biliyor muyuz? Bu soruların cevapları oldukça önemli olmasına rağmen birçoğumuz tarafından göz ardı ediliyor.

Günümüzde artık tüketicilerin çoğu eskiye nazaran daha bilinçli ve birçok şeyin farkında. Alacakları ürüne dair ne varsa öğrenmeye çalışıyorlar. Ürünün üretildiği yerden nasıl üretildiğine, içeriğindeki maddelerden, market raflarına nasıl getirildiklerine ve nasıl taze tutulduklarına kadar her şeyden haberdarlar. Fakat konu balık yağı olunca ihmaller başlıyor. Çünkü her bir balık yağının doğal ve üç aşağı beş yukarı sağlık üzerine benzer olumlu etkileri olduğu düşünülüyor. Oysaki her bir balık yağının kalitesi, etkisi ve güvenilirliği farklıdır.

Balık yağı seçiminde en çok göz önünde bulundurulması gereken faktörler;

  • Saflık
  • Tazelik
  • İçerik
  • Doğallık

Saflık: Coğrafi olarak balığın yetiştiği yer son derece önemli. Balıklardan omega-3 açısından zengin balık yağı elde edilmek isteniyorsa, kaynak olarak soğuk ve derin denizlerde doğal ortamında yaşayan balık türleri tercih edilmelidir. Fakat sanayileşmenin her geçen gün artmasıyla oluşan kirlilik denizleri etkilemekte ve denizlerde yaşayan canlılar için tehlike oluşturmaktadır. Her ne kadar Kuzey Atlantik Denizi gibi dünyanın en temiz denizinde yaşayan balıklardan elde edilen balık yağı da olsa, muhakkak üretim aşamasında etkin bir saflaştırma yöntemi uygulanmalı, ağır metal ölçümleri analiz belgeleriyle gösterilmelidir. Aksi takdirde ağır metallerin vücut tarafından tolere edilememesi sonucu vücutta birikmesi insanlarda kanser riskinin ve kalp-damar hastalıklarının artmasına, düşük ve sakat doğumlara neden olabilir. Tercih edilecek balık yağının saflığı, en çok çocuklar ve hamileler açısından önem taşımaktadır. Bir balık yağı tercihinde dikkat edilmesi gereken önemli konulardan biri muhakkak “saflığı” olmalıdır.

Tazelik: Balık yağları içerdikleri doymamış yağ asitleri sebebiyle okside olmaya elverişlidirler. Okside olmuş balık yağı kullanımı, vücutta sağlıklı hücrelerin zarar görmesine ve hastalıkların tetiklenmesine sebep olmaktadır. Böylelikle faydadan çok zararı söz konusu olur. Dolayısıyla taze balık yağları tercih edilmelidir. Taze balık yağını anlamanın yolu ise analiz raporlarını incelemekten geçer. Bu raporlarda “peroxide value” değeri “4 meq/kg”dan küçük olmalıdır. Taze avlanan balıkların kısa sürede üretime alınması, üretimin ve şişelenmenin aynı yerde yapılması balık yağının tazeliğinin korunmasında önemlidir.

Halk arasında yaygın bir düşünce olan, balık yağları ile birlikte muhakkak bir antioksidan ürünün de alınması ise balık yağlarındaki omega-3’ün etkinliğini artırmak amacıyla değil, balık yağlarının oksidan etkisini önlemek amacıyladır. Tercih ettiğiniz balık yağı tazeliği açısından güvenilir ise ilave bir antioksidan kullanmanıza gerek yoktur.

İçerik: Mevcut balık yağlarının her birinin içeriği birbirinden farklıdır. Dikkat edilmesi gereken konulardan biri balık yağının içerdiği balık yağı miktarı değil, omega-3 yağ asitleri olan EPA ve DHA miktarıdır. Çünkü vücudumuz tarafından omega-3 metabolitleri olan EPA ve DHA kullanılmakta ve her iki yağ asidi de farklı fonksiyonel etkiler ile fiziksel ve zihinsel açıdan sağlığımızın korunmasına ve gelişimine yardımcı olmaktadır. Eğer güvenilir bir morina balığı karaciğeri yağı (Cod Liver Oil) kullanıyorsanız, hem omega-3 yağ asitleri EPA ve DHA açısından doğal ve zengindir, hem de doğal A ve D vitamini içeriğiyle de günlük alınması gereken, günümüzde önemi gittikçe artan bu vitaminlerin de doğal kaynağını alıyorsunuzdur.

Doğallık: Omega-3 kaynağı olan balık yağlarının her birinin doğal olduğu düşünülmemelidir.   Balık yağlarının da farklı formları bulunmakta ve formlar vücutta farklı miktarda emilim göstererek, sonuç olarak gösterdikleri etkinlikleri de farklı olabilmektedir. 3 ayrı balık yağı tipi mevcuttur. Trigliserid ve Serbest Yağ Asidi formunda elde edilen balık yağları doğaldır ve vücutta gösterecekleri etkinlikleri de EPA ve DHA miktarlarıyla doğru orantılı olarak yüksektir. Etil ester formundan elde edilen balık yağları ise sentetiktir ve her ne kadar ürün ambalajı üzerinde yüksek miktar EPA ve DHA değerleri var gibi gözükse de vücutta gösterecekleri etki düşüktür. Balıkta doğal haliyle bulunan form trigliserid formudur. Bir balık yağı tercihinde EPA ve DHA değerlerinin yüksek olması sizi yanıltmasın. Balık yağının hangi formda olduğu da tercih kriterlerinden biri olmalıdır.

Kullandığımız Balık Yağı Bizim İçin Faydalı Mı?” yazısına 6 yorum yapıldı

  1. nazım B.

    41 yaşındandayım kolleströlüm 280 B12 VİTAMİN EKSİKLİĞİN AZDA olsa mevbcut.kötü kollströlüm yüksek 160
    morina balık yağı tavsiye edermisiniz birde 14 ve 10 yaşındaki çocuklarım için nasıl kullanabilirim.
    saygılar

  2. Möller's Omega 3 Post author

    Nazım Bey, öncelikle geçmiş olsun dileklerimizi sunarız. Morina balığı karaciğer yağının, hem yüksek miktar omega-3 yağ asitleri olan EPA ve DHA, hem de A ve D vitamininin doğal kaynağı olması nedeniyle genel sağlığımız açısından birçok faydası olduğu yönünde literatürsel yayınlar gittikçe artmaktadır. Kolesterol’ün dengelenmesi amacıyla düzenli olarak en azından 1000 mg EPA + DHA alımının gerekli olduğu kardiyoloji kılavuzlarında belirtilmektedir. Bu nedenle seçim yapacağınız ürünün doğal olmasının yanında muhakkak günlük alım dozunuzda bu değeri karşılamasının da gerekli olduğunu hatırlatmak isteriz. Möller’s Omega-3’ün her 5 ml’sinde (1 tatlı kaşığında) 1000 mg EPA + DHA alımı sağlanmaktadır. Sizin için günde 10 ml. (1 çorba kaşığı) alımı dahi uygundur. 14 ve 10 yaşındaki çocuklarınız için ise her biri için günde 5 ml (1 tatlı kaşığı) kullanımı önerilmektedir. Sağlıklı günler dileriz.

  3. Hakan Çetin

    Merhaba,

    3,5 yaşında çocuğumda balık alerjisi bulunuyor. Bu ürünü kullanmak bu alerjiyi tetikler mi? Bu ürün 3,5 yaş için kullanım uygun mudur?

  4. Möller's Omega 3 Post author

    Hakan Bey, Möller’s Omega-3, Norveç’te 4 haftalık bebeklik döneminden itibaren kullanılan ve çocuk veya yetişkin olsun her yaşın kullanımına uygun balık yağıdır. Fakat tamamen balıktan elde edilen bir üründür ve yüksek miktar etken madde içerir. Bu nedenle çocuğunuzda balık alerjisi olduğu için hem Möller’s Omega-3’ü hem de balıktan elde edilen diğer omega-3 ürünlerini kullanmamanızı tavsiye ederiz. Nitekim ambalajımızın üzerinde de “alerjen uyarısı” olarak balık ürünleri içerdiği belirtilmektedir. Yalnız alerji konusunda doktor gözetiminde iseniz, farklı balık cinslerine göre alerjik tepkime farklılık gösterebildiği için, “morina balığı”ndan elde Möller’s Omega-3 kullanım konusunu doktorunuzla konuşarak, yönlendirmesi doğrultusunda, gerekirse günde 2,5 ml. (yarım tatlı kaşığı) kullanabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz.

  5. Tuba k.

    Merhaba hamileyim ve 5yaşında çocuğum var fakat internet ten doldurma ürün olabileceği için hangi güvenilir siteden alabilirim

  6. Möller's Omega 3 Post author

    Tuba Hanım, temin edebileceğiniz en güvenilir yer eczanelerdir. İnternet üzerinden satış yapan sitelerin firmamızla bir bağlantısı yoktur. Hangi sitelerin güvenilir olduğu konusunda bu nedenle bir bilgimiz bulunmamaktadır. Eczanelerden kolaylıkla temin edebilirsiniz. Eczacınızın elinde olmadığı durumda, eczacınızdan çalıştığı ecza deposuna sipariş vermesini rica ettiğiniz takdirde kısa süre içinde eczaneye ulaşmaktadır. Sağlıklı günler dileriz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir